תקנות נהיגה ורישוי קלנועית
39ח. בעל קלנועית והנוהג בה פטור מחובת רישום ורישוי לפי סעיף 2 לפקודה.(משמע אין צורך ברישיון רכב)
39ט. הנוהג בקלנועית פטור מחובת רישיון נהיגה לפי סעיף 10 לפקודה.
39י. (א) לא ינהג אדם בקלנועית אלא לאחר שמלאו לו שש עשרה שנים או שהוא נכה.
(ב) לא ינהג אדם בקלנועית אלא אם כן מצבו הגופני והנפשי מאפשר לו להפעילה בבטחה.
(ג) לא ינהג אדם בקלנועית אלא אם כן הוא בקיא בהפעלתה.
39יא. (א) לא ינהג אדם בקלנועית בכביש אלא לשם חצייתו.
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), מותר לנהוג בקלנועית בכביש שהוא בתחומי מושב או קיבוץ, או אם התקיים אחד מאלה:
(1) אין לצד הכביש מדרכה;
(2) לא ניתן לנסוע על המדרכה מפאת מידותיה, מצבה או מכשולים המצויים עליה;
(3) לא ניתן בנסיעה בקלנועית, לעלות על המדרכה או לרדת ממנה.
(ג) לא ינהג אדם בקלנועית במהירות העולה על 12 קילומטר לשעה.
(ד) בתקנה זו - נהיגה לרבות דחיפת הקלנועית.
פסיקת בית משפט אחרונה בנושא זה
(ע"א 08-1640). מיום 24.12.09
זו הפעם הראשונה שבית המשפט המחוזי מכריע בסוגיה,
בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע כי "קלנועית" אינה נחשבת ל"רכב מנועי" לעניין חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(פלת"ד), ולכן נוסעיה אינם זכאים לפיצוי מחברת הביטוח (ובהיעדרה מתאגיד "קרנית") בגין נזקי גוף בתאונת דרכים.
ובכך קבעו השופטים ד"ר קובי ורדי ,ישעיהו שנלר ורות לבהר-שרון, כי קלנועית היא בבחינת "כיסא גלגלים", וממלאת את אותה פונקציה כמו כיסא גלגלים.
במקרה של תאונות נהגי הקלנועית נחשפים לסיכון של תשלום פיצוי שעלול להגיע סכומים גבוהים.
חשיבות ביטוח חובה
רצוי לבטח את ה'קלנועית' בביטוח חובה, על מנת שלא להיקלע למצב בו המבוטח לא יהיה זכאי לפיצויים בגין אירוע בו מעורבת ה'קלנועית'.
"הביטוח נועד לכסות נזקי גוף של נוסעים בקלנועית ושל הולכי רגל שנפגעו עקב השימוש בה. הכיסוי כולל את כל רכיבי הנזק המכוסים במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הכוללים בין השאר הוצאות רפואיות, וכן פיצוי בגין אובדן השתכרות".
במקרים בהם לא ייערך ביטוח חובה לשימוש בקלנועית',
מומלץ לבטח ביטוח חלופי, כגון תאונות אישיות לנוהג עצמו, וכיסוי צד ג' גוף.
בהילכת חמאדה נקבע (ע"א 5757/97 (תקפו של ביטוח חובה)
מרגע שמבטחת החליטה לבטח את השימוש בכלי מסויים, כאילו היה זה "רכב" כהגדרתו בחוק הפיצויים, ואף הוציאה לו תעודת ביטוח חובה, תהיה המבטחת מושתקת מלטעון בעתיד כנגד תחולת החוק .
מאמר זה מסכם תמצית ההרצאה שנערכה בפני מנהלי ציי רכב במפעלים ובקיבוצים וכן מפקחים על איזור תפעולי
בברכה
עו"ד שלמה מזרחי
מומחה לתחום התעבורה
שלמה מזרחי עו"ד ומומחה בתחומי הבטיחות בתעבורה בעל כתבי הסמכה ונסיון רחב בתחום התעבורה והרכב. מנהל חב' משא בטוח הדרכות ובטיחות www.maasa.co.il